Jeff Bezos is de rijkste persoon ter wereld, maar ook als miljardair reed hij nog de stad rond in een Honda Accord.
De verrassend zuinige oprichter van internetgigant Amazon lette flink op zijn uitgaven toen zijn levenswerk nog maar een startup was. Nadat Bezos rijk werd van de beursgang van Amazon, bleef hij heel bescheiden in zijn uitgaven.
Tijdens een interview voor het tv-programma 60 Minutes in 1999 vertelde Bezos vanuit de chauffeursstoel van zijn Honda Accord aan interviewer Bob Simon dat “dit gewoon een goede auto” was.
Bezos’ spaarzaamheid bleek ook wel uit de interviewbeelden van zijn kantoor, op dat moment het hoofdkantoor van Amazon, tussen een pornozaak en een loket waar heroïneverslaafden hun naalden konden inwisselen. Naast Bezos’ bureau, gemaakt van een houten deur en geplaatst op een vies tapijt, vroeg Simon waarom de CEO niet in een mooiere omgeving werkte.
“Het is een symbool van het feit dat we ons geld besteden aan dingen die belangrijk zijn voor klanten”, was het antwoord van Bezos.
Amazon – dat net bekend heeft gemaakt welke twintig Amerikaanse steden kans maken op de bouw van het tweede hoofdkantoor – begon als een online boekhandel in het begintijdperk van het internet, maar maakte de eerste twintig jaar helemaal geen winst. Voor hij in zijn Accord reed, bewoog Bezos in een andere bescheiden auto door Seattle.
"Ik reed zelf de pakketjes naar het postkantoor in mijn Chevy Blazer uit 1987, dagdromend over de dag dat we een heftruck zouden hebben", aldus Bezos tegen GeekWire over de begindagen van Amazon.
Het internetbedrijf is nu meer dan 480 miljard euro waard – wat misschien nog aan de lage kant is – en Bezos zelf is op dit moment volgens Bloomberg zo'n 88 miljard euro waard. Maar zelfs met al dit succes blijft spaarzaamheid een belangrijke kernwaarde bij Amazon.
Op de bedrijfswebsite wordt werknemers verteld: "Bereik meer met minder. Belemmeringen leiden tot vindingrijkheid, zelfvoorziening en uitvindingen. Er zijn geen extra punten te verdienen met grotere teams, budgetten of vaste lasten."
Vicepresident Andy Jassy van Amazon Web Services liet aan CRN Australia weten dat hij al even geïnteresseerd is in het verlagen van onnodige werknemerskosten, om zo de prijzen omlaag te krijgen en besparingen voor klanten te realiseren.
"We proberen geen geld uit te geven aan zaken waar onze klanten niets aan hebben. Dat is een belangrijk onderdeel van ons DNA", aldus Jassy.
Daar horen dus ook businessclass-tickets voor Amazon-werknemers bij. Amazon betaalt alleen voor een economy-ticket. Als een werknemer een upgrade wil, moeten de kosten daarvoor uit de eigen zak komen.
Volgens het boek The Everything Store van Brad Stone reed Bezos in 2013 nog steeds in een Honda. Maar zijn spaarzaamheid op sommige gebieden maakt hij op andere gebieden goed met een aantal opvallende aankopen.
De spaarzaamheid van Amazon en zijn leider heeft de organisatie in staat gesteld om te bloeien. Met de uitbreiding naar een tweede hoofdkantoor in het verschiet zal het zeker helpen om die terughoudendheid er nog even in te houden.